keskiviikkona, tammikuuta 10, 2007

Ministeriä moikkaamassa

Tänään olin myrskyisellä Pieksämäen torilla tapaamassa liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovista (sd.). Tilaisuus oli osa puolueen järjestämää ns. kenttätapahtumaa, jossa ministerit ja puolueen johto oli jalkautunut vaalikentille ympäri maata.

Hurjaa säätä oli odotuksista huolimatta uhmannut iso joukko ihmisiä, hernekeitto teltassa lämmitti mukavasti. Mukava oli tavata pieksämäkeläisiä puolueaktiiveja, ehdokkaita ja muita rohkelikkoja. Ministeri Huovinen oli minulle uusi tuttavuus, mutta hetken aikaa tarinoituamme tuntui siltä, kuin olisimme olleet vanhoja tuttuja. Hän vaikuttikin oikein mukavalta ja järkevältä ihmiseltä ja sovimmekin, että jatkamme juttua seuraavan kerran Mikkelissä helmikuun loppupuolella.

Paluumatkalla pysähdyimme Haukivuoren kaupunginosaan lounaalle. Olipa hauska törmätä sielläkin tuttuihin ihmisiin. Vaikka kaupunkimme on maantieteellisesti nyt jo varsin iso, pikkukaupungin hyvät puolet ovat kuitenkin olemassa; tuttuja tulee vastaan joka kulmalla.

Tänä iltana on vielä paikallisen kunnallisjärjestön kokous. Vien mennessä Onnin luokkakaverinsa Annastiinan syntymäpäiville ja varaudun itse pitkään iltaan tovereiden kanssa. Kokoukseen tulevat mukaan ensimmäistä kertaa myös haukivuorelaiset jäsenet.

tiistaina, tammikuuta 09, 2007

Töitä ja kotitöitä

Tämän aamun Hesarissa oli iso juttu perheistä, työssäkäynnistä ja kotitöistä ja niiden yhteensovittamisesta. Asiasta, joka niin montaa meistä koskettaa. Myös minä saan jatkuvasti näiden asioiden kanssa pähkäillä, mutta tuskaisina hetkinä yritän ajatella sen siten, että olen onnellinen kun minulla ON sekä perhe, työ että koti.

Pelkällä psyykkauksella tästä ei kuitenkaan yhteiskunnallisesti voida selvitä. Joitakin muutoksia lähivuosina tulee tehdä siihen, kuinka pienten lasten vanhemmat voisivat paremmin järjestää työaikansa sellaisiksi, että perheen perustaminen ei koituisi kenenkään (äiti,isä,työnantaja) haitaksi.

Erilaisia selvitysryhmiä tämänkin asian ympärille on vuosien varrella rakennettu, mutta varsinaiset uudistusesitykset ovat vielä jääneet vähän vaatimattomiksi. Paljon on kuitenkin tehty ja moni asia on viime kädessä kiinni myös meistä lasten vanhemmista. Olen vakuuttunut siitä, että mikäli useampi isä jäisi lapsen kanssa kotiin jossain vaiheessa hoitovapaata, myös kotityöt jakautuisivat jatkossa hieman tasaisemmin.

Tämä on toki monissa perheissä taloudellinenkin kysymys, mutta esim puolen vuoden kotonaoloaika lapsen kanssa tekee hyvää niin isille kuin lapsillekin ja ei varmasti kaada kenenkään taloutta jos sen etukäteen on voinut suunnitella. Harmittavan usein me naiset vaan omimme pienen lapsen itsellemme ja saamme siinä kaupan päälle kaikki kotityötkin, joista on vaikea päästä eroon myöhemminkään jo työelämään siirtymisen jälkeen. Näin on käynyt myös minulle, joten näitä asioita olen kyllä ehtinyt miettiä.

Hoitovapaan jälkeen lapsi on useimmiten päivähoidossa, jolloin sekä vanhempien että lapsen "työaika" voi olla hyvinkin pitkä. Työpäivän jälkeen on riitettävä voimia vielä monenlaiseen touhuun sekä kotitöissä että lapsen kanssa. Ei ihme, että monet uupuvat. Kasvaneet avioerotilastot eivät ole mitenkään vähäpätöinen seuraus lapsiperheiden työntäyteisestä ja kiireisestä elämästä.

Ruotsissa ollaan tässä asiassa edistytty ja siellä on varsin tavallista, että pienten lasten vanhemmat tekevät lyhennettyä työaikaa urakehityksen tai työn siitä kärsimättä. Toivottavasti tästä saataisiin otettua meillekin jotakin käyttökelpoista mallia. Sitä odotellessa, laitanpa tiskikoneen ja pyykit pyörimään...

Synttärionnittelut hallinnon tukihenkilölle!

maanantaina, tammikuuta 08, 2007

Pitkästä aikaa

Tänään oli pitkästä aikaa kaupunginhallituksen kokous. Olin varustautunut pitkään kokoukseen lämpimillä vaatteilla. Lämpimillä siksi, kun kaupunginhallituksen huone on yleensä aika kylmä maanantai-iltaisin ja varsinkin näin tauon jälkeen se on tosi kylmä. Ikkunoista vetää ja tuulee ja se pitää porukat ainakin hyvin hereillä.

Asialista oli pitkä, mutta selvisimme alle kolmen tunnin. Haukivuoren liittyminen osaksi kaupunkia aiheuttaa monenlaista "muodollista" päätöstä. Tänään lisäilimme lautakuntien jäseniin haukivuorelaiset edustajat. Mukava nähdä ensi viikon valtuustossa kaikki haukivuorelaiset valtuutetut.

Listalla oli muutama kaupungin maankäyttöä linjaava asia. Kaupungilla on nyt paljon mahdollisuuksia kehittää eri kulmakuntia ja se on tietenkin hyvä asia. Nyt on jotenkin sellainen tunne, että tässä kaupungissa tapahtuu. On etuoikeus olla päättäjänä juuri näinä vuosina.

Valitsimme kokouksessa kaupungille uuden virkamiehen, sosiaali- ja terveystoimenjohtajan. Paikka on tärkeä ja todella vaativa. Valinta oli vaikea, koska hyviä hakijoita oli niin monta. Päätös oli kuitenkin nyt tehtävä, sillä sosiaali- ja terveyssektori tarvitsee kipeästi johtajaa. Henkilö, johon päädyimme yksimielisesti, on varmasti paikkaan paras mahdollinen. Hänellä ei tule olemaan työssään helppoa, mutta olen varma, että hän tulee pärjäämään.

perjantaina, tammikuuta 05, 2007

Kädellisten eläinkokeet

Huh,huh. Nyt alkaa urakointi olla voiton puolella. Joululoman jälkeiset illat olen saanut käyttää erilaisten vaalikoneitten parissa. Vastauspyyntöjä ehdokkaille on tähän mennessä tullut lähes kymmenen ja jokaisessa 20-50 kysymystä. Kyselijät "lupaavat", että kysymyksiin vastaaminen vie vain kymmenisen minuuttia, mutta kyllä ainakin minulla aika on moninkertaistunut.

Äänestäjiä ajatellen, vaalikoneet ovat hyvä asia. Tutustumalla eri ihmisten vastauksiin ja mielipiteisiin voidaan saada myös äänestysaktiivisuutta parannettua. Tuskin kovinkaan moni varsinaista äänestyspäätöstään PELKÄSTÄÄN vaalikoneen tuloksen perusteella tekee (terkut Pekka Seleniukselle!).

Monet vaalikoneiden kysymyksistä ovat sellaisia, että niiden miettiminen vie aikaa ja ainakin itse yritin olla vastauksissani johdonmukainen. Vaikeaksi asian tekee se, että eri kyselijät kyselevät samoja asioita vähän eri näkökulmasta ja oma mielipide pitää saada vaihtoehdoista jotenkin valikoitua. Perusteluosiot ovat hyviä, mutta aikaa viepiä.

Jokainen järjestö, joka oman vaalikoneen on avannut, on omasta mielestään tärkeällä asialla ja haluaa aidosti tuoda niitä omalle ryhmälleen merkittäviä asioita esille myös eduskuntavaalien kautta. Jo senkin vuoksi ehdokkaiden tulisi suhtautua kyselyihin vakavasti ja nähdä vaivaa vastaustensa kanssa.

Toivon todella, että kunhan koneet yleisölle aukeavat, mahdollisimman moni siellä vierailisi. Vaikka ihan pelkästään sen vuoksi, että sieltä voi oppia myös jotakin uutta. Itse sain myös lisättyä omaa tietoisuuttani mm. kädellisten eläinkokeiden suhteen!

torstaina, tammikuuta 04, 2007

Alavireisiä uutisia

Viime päivien uutiset eivät ole olleet etelä-savolaisittain kovin mieltä ylentäviä. Pari päivää sitten Länsi-Savossa kerrottiin alueen väestön vähenemisestä odotettua nopeammin. Tämän päivän lehdessä puolestaan uutisoitiin mikkeliläisen Fibrocom Oy:n hakeutumisesta yrityssaneeraukseen ja Pieksämäen lomauttavan henkilöstöään.

Nämä kerrotut asiat liittyvät kaikki toisiinsa. Meillä täällä Etelä-Savossa on nyt edessä kohtalon vuodet. Alueen väki vähenee ja jäljelle jäävät vanhenevat. Eli työikäisten ja veronmaksukykyisten osuus pienenee. Julkisten palveluiden tarve ei kuitenkaan vähene. Tässäpä yhtälöä kerrakseen!

On turha ihmetellä, miksei näille seuduille haluta muuttaa. Meistä, jotka täällä asumme, täällä on niin upeaa ja mahtavaa ettei paremmasta väliä. Olen varma siitä, että ruuhka-Suomesta haluttaisiin muuttaa tänne milloin vaan, mikäli elämisen perusedellytykset täyttyisivät.

Julkisen sektorin tarjoamien laadukkaiden palvelujen perässä ei kukaan yksin voi muuttopäätöstään tehdä, vaan ihmisellä täytyy olla tae toimeentulosta. Valtion muutamien tänne siirtyneiden työpaikkojen varaan emme voi kehitystä laskea. Emmehän kuitenkaan kaikki voi olla töissä kunnalla tai valtiolla. Tarvitsemme OIKEITA työpaikkoja ja niitä saadaan ainoastaan yritystoiminnan kautta. Näiden työpaikkojen perässä saamme tänne pysyviä asukkaita.

Yritys asettuu sinne, missä sen on hyvä ja kannattava olla. Täällä olisi tarjolla yritysmyönteisiä kuntia elinkeinoasiamiehineen, jotka voisivat järjestää tontteja ja toimitiloja nopeallakin varoitusajalla. Ainut, mikä mättää, on epäsuotuisa maantieteellinen sijaintimme. Hyvä logistinen sijoittuminen ja nopeat yhteydet muualle (esim.satamiin) ovat useimmille yrityksille kullanarvoisia asioita ja mietittäessä yrityksen tulevaa kotipaikkaa, näillä seikoilla on merkitystä.

Tie- ja rataverkoston parantaminen ei siis ole mikään vähäpätöinen asia. Mikäli asiaa ei saada nopeasti korjattua (mm. viitostie ja tie Lappeenranta-Jyväskylä), saattaa se koitua meidän maakuntamme kohtaloksi. Tiedän, että asioihin on yritetty vaikuttaa, mutta jotenkin ponnettomalta touhu nyt vaan näyttää.

Olenkin tullut siihen tulokseen, että ensi vaalikaudella on Etelä-Savon vuoro saada ministerinposti. Ministeri, joka ymmärtää ja pystyy vaikuttamaan asioihin (myös oman sektorin ulkopuolisiin) silloin kun sen aika on, ja joka pystyy myös pitämään oman maakunnan puolia hallituksen sisäisissä väännöissä. Kun katselee alueita, joista ministerit tälläkin hetkellä ovat, on hyöty omalle maakunnalle kiistaton.

keskiviikkona, tammikuuta 03, 2007

Alv-uudistus

Tämän päivän lehdissä oli useita juttuja, joissa oli haastateltu kampaamoyrittäjiä. Haastatellut yrittäjät tuntuivat olevan tyytyväisiä arvonlisäveron laskemisesta. He myös ilmoittivat siirtävänsä alennuksen suoraan hintoihin.

Tämä olisi tietenkin toivottavaa, sillä silloin kun alv kampaamohintoihin tuli, siirtyi se myös meidän kuluttajien maksettavaksi. Yrittäjät perustelivat asennettaan myös sillä, että he ovat niin paljon asiasta melua pitäneet, että nyt on syytä pitää myös asiakkaat tyytyväisinä.

Tilannetta on nyt syytä seurailla ja tehdä sitten aikanaan johtopäätöksiä siitä, kuinka alv:ja nimenomaan palvelualoilla tulisi harkita uudelleen. Mikäli veron laskemisella saadaan kysyntää kasvamaan ja sitä kautta syntymään uusia työpaikkoja, on se tehnyt tehtävänsä.

maanantaina, tammikuuta 01, 2007

Hyvää Uutta Vuotta!

Lomat ja juhlat on nyt vietetty ja on siis aika palata arkeen. Se onkin aina yhtä mukavaa. Joululoma sujui suunnitelmien mukaisesti, paljon lorvaillen ja ulkoillen. Sain urakoitua muutamia pukinkontissa olleita romaaneja ja vielä pari odottaa lukijaansa.

Joulun jälkeen vietimme muutaman rentouttavan päivän Pohjois-Savossa, Nilsiän Tahkovuorella. Siellä oli onneksi lunta ja sopivasti pakkasta ulkoilua varten. Mielenkiinnolla laitoin merkille sen, kuinka keskelle ei mitään on muodostunut huikea matkailuvetonaula. Perjantaina paikalle pelmahti bussilasteittain venäläisiä lomailijoita ja heillä tuntui olevan runsaasti ylimääräistä rahaa käytettävissään.

Samanlaista kuluttamisen mahdollisuutta kaivattaisiin myös täällä Etelä-Savossa. Pelkästään yksi matkailullinen vetonaula tai tasokkaat loma-asunnot eivät riitä, vaan lomalaisilla tulee olla mahdollisuus monenlaiseen vapaa-ajan aktiviteettiin. Meillä täällä Etelä-Savossa on huikeat mahdollisuudet kehittää tekemistä erilaisia lomanviettäjiä ajatellen. Tarvitaan vaan rohkeita ja ennakkoluulottomia yrittäjiä, jotka lähtevät näitä palveluita tuottamaan.

Eilen illalla olimme satojen muiden kanssa toteamassa, kuinka upean ilotulituksen kaupunki oli järjestänyt lapsiperheille. Uusi kokeilu siitä, että osa raketeista ammutaan jo klo 18 aikaan, on järkevää. Myös meidän perheessä klo 24 on toistaiseksi ollut liian myöhäinen ajankohta olla raketteja ihailemassa.

Uusi vuosi on nyt alkanut ja sovimme ystävättärien kanssa, että tästä vuodesta tulee meille kaikille älyttömän hyvä! Viime vuotta kelaillessani jouduin toteamaan, että muutamat tapahtuneet asiat olisivat voineet jäädä tapahtumatta ja toisaalta, muutama asia olisi mieluusti voinut tapahtua. Tällaistahan se elämä tietenkin aina on... ja kuten eräs kollegani taannoin lohdutti: "Mikä ei tapa, niin se vahvistaa" (Matti K:lle terkut). Nyt on kuitenkin kaikki vielä edessä ja uusin voimin ja uusin suunnitelmin eteenpäin!!