Tänään alkaa Mikkelin kouluissa hiihtoloma. Onni aloitti omansa jo pari päivää sitten, kun lähti isänsä kanssa ulkomaanmatkalle. Joulutodistuksen jälkeen käydyt keskustelut ovat aiheuttaneet sen, että ymmärrys läksyjen tekemiseen ja kokeisiin lukemiseen on lisääntynyt, ja se on ollut nähtävissä jo numeroissakin. Tästä syystä annoin suostumukseni ns. oman loman anomiseen.
Meillähän eduskunnassa ei ole nyt mitään istuntovapaita, joten jatkamme täällä nämä koululaistenkin hiihtolomat ihan normaalisti. Itse kylläkin pidän huomisen päivän tyystin vapaata, sillä lähdemme tänään äitini kanssa pariksi päiväksi Tallinnaan. Luvassa on joutenoloa ja nautiskelua.
Sunnuntaina palaamme Mikkeliin, jossa klo 17 olen jo eräässä tilaisuudessa puhumassa. Maanantaina saamme (jos VR suo) Naisvuoren Wanhojen Tovereiden vieraaksi kollega Jacob Södermanin, joka toiveen mukaisesti alustaa perustuslain uudistuksesta.
Blogissani kommentoin vapaamuotoisesti ajankohtaisia asioita, niin pieniä kuin isojakin. Ota kantaa ja anna palautetta joko sähköpostiini tai kotisivujeni palautelaatikon kautta.
-Pauliina-
perjantaina, helmikuuta 26, 2010
torstaina, helmikuuta 25, 2010
Kylmä hallitus
Varsinainen köyhien ihmisten asema ja heidän elämäntilanteensa parantaminen jäi siis eilisessä näytelmässä sivurooliin. Tuntuu paitsi turhauttavalta niin myös pahalta se, että me aidosti yritämme nostaa epäkohtia keskusteluun ja olemme jopa esittäneet keinoja tilanteen ratkaisemiseksi. Nämä ehdotukset on naureskeltu tyhjiksi.
Tosiasia kuitenkin on, että meillä Suomessa on tällä hetkellä 700 000 sellaista ihmistä, jotka jäävät kuukausittaisten ansioittensa kanssa alle tuhannen euron (EU:n köyhyysraja). Köyhyyden suurin aiheuttaja on työttömyys. Tälle asialle maan hallitus voisi tehdä jotakin jos haluaisi.
Ikävintä on se, että köyhyys ja muut ongelmat kasautuvat samoille ihmisille, samoille perheille. Yksinelävät ovat monesti vailla sitä turvaverkkoa, joka perheellisillä voi olla, joten heidän taloudellinen tilanteensa on pelkästään riippuvainen omista tuloista.
Kuntien heikentyneet taloustilanteet näkyvät sosiaalitoimen menojen pienenemisenä ja perusopetuksen luokkakokojen kasvattamisena. Nämä molemmat aiheuttavat kohtuuttomia haittoja juuri niille, joille elämän pitäisi olla vielä turvallista, vakaata ja tulevaisuuteen uskoa antavaa eli lapsille. Tästä porvarihallituksen välinpitämättömyydestä olen oikeasti todella vihainen.
Tosiasia kuitenkin on, että meillä Suomessa on tällä hetkellä 700 000 sellaista ihmistä, jotka jäävät kuukausittaisten ansioittensa kanssa alle tuhannen euron (EU:n köyhyysraja). Köyhyyden suurin aiheuttaja on työttömyys. Tälle asialle maan hallitus voisi tehdä jotakin jos haluaisi.
Ikävintä on se, että köyhyys ja muut ongelmat kasautuvat samoille ihmisille, samoille perheille. Yksinelävät ovat monesti vailla sitä turvaverkkoa, joka perheellisillä voi olla, joten heidän taloudellinen tilanteensa on pelkästään riippuvainen omista tuloista.
Kuntien heikentyneet taloustilanteet näkyvät sosiaalitoimen menojen pienenemisenä ja perusopetuksen luokkakokojen kasvattamisena. Nämä molemmat aiheuttavat kohtuuttomia haittoja juuri niille, joille elämän pitäisi olla vielä turvallista, vakaata ja tulevaisuuteen uskoa antavaa eli lapsille. Tästä porvarihallituksen välinpitämättömyydestä olen oikeasti todella vihainen.
Iskä after-skissä
Eilinen välikysymyskeskustelu oli erikoinen. Lähes kaikki (paitsi Kokoomus) myönsivät sen, että Suomessa on ongelma nimeltä köyhyys. Hallituspuolueiden edustajat oli kaikki prepattu luettelemaan miljoonia, joita hallitus on tällä kaudella laittanut "pienituloisten aseman parantamiseen" ja toisaalta, listaamaan ne huonot päätökset, joita edelliset hallitukset ovat tehneet. Hurmosta haukkumisessa ei suinkaan vähentänyt se, että Kokoomus itse oli mukana valtiovarainministeri Niinistön johdolla tekemässä näitä nyt arvosteltuja päätöksiä.
Pahin floppi eilisessä keskustelussa oli Kokoomuksen tarttuminen Demareiden aiheelliseen ihmettelyyn siitä, missä on valtiovarainministeri Katainen. Kokoomus aloitti hillumisen Kataisen isyyslomalla ja sillä, että eivätkö demarit hyväksy isyyslomia??? Puhe ei tässäkään asiassa mennyt perille ja kokoomuslaiset yrittivät kääntää ministerinsä poissaolonkin meidän syyksemme.
Tosiasiassa isyysloman ajankohdan voi jokainen isä päättää itse ja sen voi pitää pätkissä. Myös välikysymyskeskustelun ajankohdan voi hallitus itse päättää. Nämä kaksi asiaa oli siis ihan varmasti Kataisenkin tiedossa ja hänen päätettävissään. Olemalla pois keskustelusta, hän ainoastaan vahvisti sitä käsitystä porvareiden vähättelevästä asenteesta pienituloisiin ja köyhiin ihmisiin.
Ylenkatsetta tietenkin lisäsi meidän kaikkien tieto siitä, että hän todellakin lomailee vaalipiiriissään, jossa lehti-ilmoituksen mukaan tapaa äänestäjiään After-Ski -tilaisuudessa tänään tiistaina. Toivoa vaan sopii, että Suomen kaikki muut iskät eivät vietä isyysvapaitaan baareissa tai että ainakin jättävät vauvat silloin äitiensä huomaan. Tästä on kokoomuslaisten mahdotonta kiemurrella pois.
Pahin floppi eilisessä keskustelussa oli Kokoomuksen tarttuminen Demareiden aiheelliseen ihmettelyyn siitä, missä on valtiovarainministeri Katainen. Kokoomus aloitti hillumisen Kataisen isyyslomalla ja sillä, että eivätkö demarit hyväksy isyyslomia??? Puhe ei tässäkään asiassa mennyt perille ja kokoomuslaiset yrittivät kääntää ministerinsä poissaolonkin meidän syyksemme.
Tosiasiassa isyysloman ajankohdan voi jokainen isä päättää itse ja sen voi pitää pätkissä. Myös välikysymyskeskustelun ajankohdan voi hallitus itse päättää. Nämä kaksi asiaa oli siis ihan varmasti Kataisenkin tiedossa ja hänen päätettävissään. Olemalla pois keskustelusta, hän ainoastaan vahvisti sitä käsitystä porvareiden vähättelevästä asenteesta pienituloisiin ja köyhiin ihmisiin.
Ylenkatsetta tietenkin lisäsi meidän kaikkien tieto siitä, että hän todellakin lomailee vaalipiiriissään, jossa lehti-ilmoituksen mukaan tapaa äänestäjiään After-Ski -tilaisuudessa tänään tiistaina. Toivoa vaan sopii, että Suomen kaikki muut iskät eivät vietä isyysvapaitaan baareissa tai että ainakin jättävät vauvat silloin äitiensä huomaan. Tästä on kokoomuslaisten mahdotonta kiemurrella pois.
Painostuksen uhri
Olen ollut painostuksen uhrina. Jo usean vuoden ajan on ihmetelty sitä, miksi en ole siellä, missä KAIKKI muutkin ovat eli Facebookissa. Lupasin asiaa harkita ja nyt olen antanut periksi.
Viime sunnuntaina kirjauduin mukaan ja olenkin nyt silloin tällöin yrittänyt ehtiä piipahtaa siellä katsomassa, mitä maailma oikein pitää sisällään. Sen uskon, että koukkuun voi jäädä, sillä onhan se mukavaa olla seuraamassa mitä tutuille ja puolitutuille kuuluu.
Oma Facebook- osaamiseni on toistaiseksi hyvin rajoittunutta enkä ole ehtinyt perehtyä kaikkiin sen antamiin viestintämahdollisuuksiin. Parhaimillaanhan siellä käydään ihan asiallista keskustelua jopa jostakin yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta.
Olen saanut hyväksyä FB:ssä jo melkoisen joukon kavereita, mikä on tietysti hauskaa. Joudun tosin nyt jo toteamaan, että kovin aktiivista fb:läistä minusta ei taida tulla, sillä mahdollisuuteni viipyä koneella pitkiä aikoja ovat kovin vähäiset.
Sosiaalisessa mediassa suosin ainakin tällä hetkellä enemmän Twitteriä, johon voi heittää lyhyen (yhden tekstiviestin mittaisen) kommentin siitä, mitä on juuri tekemässä tai mihin on menossa jne. Twitteri ei edellytä niinkään keskinäistä seurustelua ja on helppo hoitaa myös kännykällä.
Viime sunnuntaina kirjauduin mukaan ja olenkin nyt silloin tällöin yrittänyt ehtiä piipahtaa siellä katsomassa, mitä maailma oikein pitää sisällään. Sen uskon, että koukkuun voi jäädä, sillä onhan se mukavaa olla seuraamassa mitä tutuille ja puolitutuille kuuluu.
Oma Facebook- osaamiseni on toistaiseksi hyvin rajoittunutta enkä ole ehtinyt perehtyä kaikkiin sen antamiin viestintämahdollisuuksiin. Parhaimillaanhan siellä käydään ihan asiallista keskustelua jopa jostakin yhteiskunnallisesti merkittävästä asiasta.
Olen saanut hyväksyä FB:ssä jo melkoisen joukon kavereita, mikä on tietysti hauskaa. Joudun tosin nyt jo toteamaan, että kovin aktiivista fb:läistä minusta ei taida tulla, sillä mahdollisuuteni viipyä koneella pitkiä aikoja ovat kovin vähäiset.
Sosiaalisessa mediassa suosin ainakin tällä hetkellä enemmän Twitteriä, johon voi heittää lyhyen (yhden tekstiviestin mittaisen) kommentin siitä, mitä on juuri tekemässä tai mihin on menossa jne. Twitteri ei edellytä niinkään keskinäistä seurustelua ja on helppo hoitaa myös kännykällä.
keskiviikkona, helmikuuta 24, 2010
Välikysymys
Kohta alkaa eduskunnan täysistunti, jossa hallitus vastaa opposition tekemään välikysymykseen. Kysymyksen aiheenahan oli pienituloisten toimeentulon turvaaminen. Kusumus on esitetty ihan aidosta huolesta johtuen, toivottavasti vastauksia ja konkreettisia ehdotuksiakin tänään saadaan.
Käytössämme on lukuisa määrä tilastoja ja taulukoita siitä, kuinka pienituloisten ihmisten elämää on viime vuosina tarkoituksellisesti hankaloitettu. Tänä aamuna tv:ssäkin aihetta käsiteltiin ja ihan asiallisesti. Katsojia oli pyydetty kertomaan, minkälaista pienituloisen elämä Suomessa voikaan olla.
Toivottavasti hallituspuolueiden kansanedustajat kuuntelevat edes näitä tarinoita, sillä omakohtaista kokemusta ja sitä myötä aitoa näkemystä köyhyyteen heillä kovin harvalla on. Muutoin olisi suhtautuminen toimeentulon rajamailla vuosikausia kitkuttaneisiin ihmisiin ja heidän ongelmiensa ratkaisemiseen ihan toisenlaista.
Käytössämme on lukuisa määrä tilastoja ja taulukoita siitä, kuinka pienituloisten ihmisten elämää on viime vuosina tarkoituksellisesti hankaloitettu. Tänä aamuna tv:ssäkin aihetta käsiteltiin ja ihan asiallisesti. Katsojia oli pyydetty kertomaan, minkälaista pienituloisen elämä Suomessa voikaan olla.
Toivottavasti hallituspuolueiden kansanedustajat kuuntelevat edes näitä tarinoita, sillä omakohtaista kokemusta ja sitä myötä aitoa näkemystä köyhyyteen heillä kovin harvalla on. Muutoin olisi suhtautuminen toimeentulon rajamailla vuosikausia kitkuttaneisiin ihmisiin ja heidän ongelmiensa ratkaisemiseen ihan toisenlaista.
sunnuntaina, helmikuuta 21, 2010
Yhteisellä asialla
Sain eilen olla mukana, kun SAK:n Mikkelin seudun paikkallisjärjestö vietti 80 v. juhlaansa. Historiaa kunnellessa huomasin jälleen, kuinka tiivis yhteistyö tällä järjestöllä on aina ollut"oman" yhdistykseni, Mikkelin Työväenyhdistyksen kanssa.
Samat tutut aktiiviset toimihenkilöt ovat olleet molemmissa järjestöissä, eikä se tietenkään ole mikään ihme, ovathan päämäärämme olleet aina samansuuntaiset eli työntekijäväestön ja pienipalkkaisten olosuhteitten parantaminen alati muuttuvassa maailmassa.
SAK:n puheenjohtaja, Lauri Lyly kertoi juhlaseminaarissa meneillään olevista työmarkkinaneuvotteluista. Tilanteethan eivät tunnetusti ole mitenkään helppoja, mutta sopimuksiin on syytä kuitenkin päästä.
SAK:n teettämän kyselynkin perusteella, suomalaisessa työelämässä on paljon pielessä. Ihmiset eivät usko jaksavansa jatkaa töissänsä tulevaisuudessakaan paljoakaan yli kuudenkymmenen. Tämänhetkinen töissäuupuminen ja varhainen eläköityminen työkyvyttömänä, on jo liian monen kohdalla todellisuutta. Pakkokeinot eivät auta, työelämän sisältöihin ja jaksamiseen on löydyttävä uudet konstit.
Samat tutut aktiiviset toimihenkilöt ovat olleet molemmissa järjestöissä, eikä se tietenkään ole mikään ihme, ovathan päämäärämme olleet aina samansuuntaiset eli työntekijäväestön ja pienipalkkaisten olosuhteitten parantaminen alati muuttuvassa maailmassa.
SAK:n puheenjohtaja, Lauri Lyly kertoi juhlaseminaarissa meneillään olevista työmarkkinaneuvotteluista. Tilanteethan eivät tunnetusti ole mitenkään helppoja, mutta sopimuksiin on syytä kuitenkin päästä.
SAK:n teettämän kyselynkin perusteella, suomalaisessa työelämässä on paljon pielessä. Ihmiset eivät usko jaksavansa jatkaa töissänsä tulevaisuudessakaan paljoakaan yli kuudenkymmenen. Tämänhetkinen töissäuupuminen ja varhainen eläköityminen työkyvyttömänä, on jo liian monen kohdalla todellisuutta. Pakkokeinot eivät auta, työelämän sisältöihin ja jaksamiseen on löydyttävä uudet konstit.
perjantaina, helmikuuta 19, 2010
Nuorten Asema
Olen Mikkelin kaupunginvaltuuston muiden puheenjohtajien (Nepponen kok. ja Lokka kesk.) kanssa yhdessä ideoinut meille uuden tavan toimia nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Juhlapuheiden ja työryhmien aika on nyt ohi, me valtuuston puheenjohtajina voimme olla todellisia toimijoitakin.
Meidän ajatuksemme on perustaa Mikkeliin keskitetty Nuorten Asema, jossa kaikki 16-25 vuotiaat saavat apua ja tukea siihen, mitä tehdä peruskoulun tai lukion jälkeen, mikäli jatko-opiskelupaikkaa ei ole löytynyt. Samaan toimipisteeseen voitaisiin hyvin sovittaa ehkäisevä päihdetoimintapiste, entisen Mixstopin tapaan.
Asia on ollut meillä vasta ideointi- ja keskusteluasteella keskenämme ja kehitysjohtajan kanssa, mutta siitä huolimatta laitoimme tiedotteen laajalla jakelulla maailmalle, sillä nyt on kaikkien mahdollisuus osallistua valmisteluun.
Oma ajatukseni jalostui vielä eilen illalla vieraillessamme Ylessä; tästä valmisteluprosessista olisi mahdollista luoda sellainen, johon käyttäjät/asiakkaat/kohderyhmä eli nuoriso voitaisiin ottaa aidosti verkon välityksellä mukaan. Upea juttu:)
Samaan nuorison pelastamispäämäärään pyrkii valmisteilla oleva uusi nuorisolaki, joka tullee voimaan kesällä 2010. Kaupunki voi olla asiassa mainiosti aloitteellinen ja rakentaa omanlaisensa mallin jo etujassa. Vastuullinen päättäjä kantaa kaikessa ideoinnissaan myös huolta kustannuksista. Niin mekin. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle 27 500 euroa vuodessa, joten tähän toimintaan sijoittaminen on kaupungille pelkkää säästöä.
Toivottavasti valmistelukoneistomme ja päättäjäkollegat ottavat tämän ajatuksen rakentavasti vastaan ja ovat sitten asian mahdollisesti edetessä täysillä mukana pelastamassa oman kaupunkimme nuorisoa.
Meidän ajatuksemme on perustaa Mikkeliin keskitetty Nuorten Asema, jossa kaikki 16-25 vuotiaat saavat apua ja tukea siihen, mitä tehdä peruskoulun tai lukion jälkeen, mikäli jatko-opiskelupaikkaa ei ole löytynyt. Samaan toimipisteeseen voitaisiin hyvin sovittaa ehkäisevä päihdetoimintapiste, entisen Mixstopin tapaan.
Asia on ollut meillä vasta ideointi- ja keskusteluasteella keskenämme ja kehitysjohtajan kanssa, mutta siitä huolimatta laitoimme tiedotteen laajalla jakelulla maailmalle, sillä nyt on kaikkien mahdollisuus osallistua valmisteluun.
Oma ajatukseni jalostui vielä eilen illalla vieraillessamme Ylessä; tästä valmisteluprosessista olisi mahdollista luoda sellainen, johon käyttäjät/asiakkaat/kohderyhmä eli nuoriso voitaisiin ottaa aidosti verkon välityksellä mukaan. Upea juttu:)
Samaan nuorison pelastamispäämäärään pyrkii valmisteilla oleva uusi nuorisolaki, joka tullee voimaan kesällä 2010. Kaupunki voi olla asiassa mainiosti aloitteellinen ja rakentaa omanlaisensa mallin jo etujassa. Vastuullinen päättäjä kantaa kaikessa ideoinnissaan myös huolta kustannuksista. Niin mekin. Yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle 27 500 euroa vuodessa, joten tähän toimintaan sijoittaminen on kaupungille pelkkää säästöä.
Toivottavasti valmistelukoneistomme ja päättäjäkollegat ottavat tämän ajatuksen rakentavasti vastaan ja ovat sitten asian mahdollisesti edetessä täysillä mukana pelastamassa oman kaupunkimme nuorisoa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)