keskiviikkona, joulukuuta 05, 2007

Juhlista toisiin!

Tänään oli eduskunnassa itsenäisyyden 90-vuotisjuhlaistunto. Hieno ja arvokas tapahtuma, jonka jouduin jättämään väliin. Entinen kouluni (oppilaana ja opettajana) Mikkelin Lyseo täytti 135 vuotta ja oli kutsunut mukaan juhlimaan. Samalla vietettiin itsenäisyyspäivän juhlaa. Uudet ylioppilaat saivat lakkinsa ja olivat perinteiseen tapaan niin kauniita ja komeita.

Erityisen iloinen olin aikuislinjan opiskelijoiden puolesta. Lakitettavien joukossa oli muutama entinen oppilaani ja heidän urakointinsa sai nyt upean päätöksen. Olen vilpittömästi iloinen heidän puolestaan.

Poisjääminen eduskunnan juhlaistunnosta ei sinänsä harmita, juhlimmehan jo keväällä hieman samankaltaisen teeman ympärillä. Enemmän harmitti se, kun Yleisradion toimittaja soitti ja olisi tehnyt tänään iltapäivällä Lauantaiseura-ohjelmaan pienen jutun siitä, mitä mieltä MINÄ olen hallituksen ympäristöpolitiikasta!!!! Ensimmäinen kerta, kun valtakunnan mediassa joku on kiinnostunut työhön liittyvistä asioista ja minä en pääse paikalle. Kyllä harmittaa.

Illalla pääsin mukaan Mikkelin työttömien toimintajärjestön pikkujouluihin. Tilaisuus oli mukavan lämminhenkinen ja toivon, että nämä ihmiset jaksavat jatkaa pätkätöiden ja työttömyyden välistä taiteilua ennen kuin työllistyvät vakituisemmin. Arpajaiset menivät jälleen osaltani totuttuun tyyliin.

Huomenna onkin tiedossa pitkä päivä. Ihan erilainen itsenäisyyspäivä kuin koskaan aikaisemmin. Päivä rytmittyy erilaisten Linnan juhliin liittyvien valmistelujen mukaan. Lähden 12 maissa kohti Helsinkiä ja taksi Presidentinlinnaan on tilattu 19.15. Menemme muutamien työkavereiden kanssa samalla kyydillä, joten voimme sitten toinen toisiamme opastaa.

Pukua ja avecia on arvuuteltu lehdistön taholta monta kertaa. Olen todennut useasti, että puku on valmiina ostettu, yksinkertainen , musta iltapuku. Ei mitään hörselöitä eikä kimalletta mulle. Avecin osalta olen sanonut, että toimin protokollan mukaisesti eli koska virallisesti vielä tällä hetkellä aviopuolisoni on "estynyt" mukaan lähtemään, niin tietenkin menen yksin.

Uskon, että huomenna alkaa myös juhlamieli löytyä. Surkeana olen varmasti hetkellisesti ainakin silloin, kun laitan uuden kaulakoruni kaulaan. Kesällä edesmenneen isäni kanssa puhuimme heti vaalien jälkeen, että "sitten isä ostaa tyttärelleen jonkun upean korun ensimmäisiin linnanjuhliin". No, koru on nyt ostettu ja tiedän, että isä olisi tyytyväinen valintaani.

Huomenna kannattaa tarkkailla lähetystä linnasta. Me riviedustajat tulemme rykelmissä ja tunnetusti jono etenee kovaa vauhtia. Tiedän, että saamme vietettyä kivan illan ja perjantaina taas arkisesti töihin. Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille ja pidetään itsenäisyys ja sen saamiseksi annetut uhraukset mielissä muulloinkin kuin juhlapäivinä!

Ei kommentteja: