Olemme tottuneet pitämään VR:n toimintaa luotettavana. Viime vuosina olemme saaneet kuitenkin huomata, että yhä useammin junat ovat myöhässä tai jäävät kokonaan tulematta. Näin ei pitäisi tietenkään olla.
VR on tätä nykyä liikelaitos, jossa päätäntä - ja ohjausvaltaa pitävät etupäässä poliitikot. Operatiivisessa vastuussa ovat toki alan ammattilaiset. Jostain syystä vaan ei homma toimi. Tähän vallitsevaan tilanteeseen on nyt herännyt myös liikenneministeri Vehviläinen (kesk.), joka edellyttää VR:n selvittävän toimimattomien junayhteyksien syitä.
Syytä selvittelyyn toki onkin. Junalippujen hinnat ovat jatkuvasti nousseet, junavuoroja on vähennetty ja joissain päin jopa lakkautettu kokonaan. Olisi suotavaa, että ne vuorot, jotka ajetaan, myös kulkisivat ja nimenomaan ajoissa.
Suomea on voimakkaasti kehitetty kohti tietoyhteiskuntaa ja samalla höynäytetty meidät muun muassa digitaaliseen tv-soppaan. Hintalappua näille uudistuksille on mahdotonta kenenkään laittaa, mutta arvata sopii, että eurojen määrä ei ole vähäinen. Edes murto-osa tästä summasta olisi voitu laittaa huonon rataverkoston korjaamiseen. Ei riitä, että on panostettu hienoihin Pendolinoihin, mikäli ne eivät voi kiskoillamme kulkea, vaan perusteet radanpidossa pitää olla kunnossa.
Suomi teollistui aikoinaan nimenomaan hyvän rataverkoston avulla. Tämä yritystoiminnan kehittymisen ja ympäristönsuojelun kannalta välttämätön verkosto ja sen ajanmukaistaminen on saatava liikenneministeriönkin priorisointilistojen kärkeen. Palaaminen perusasioihin voisi olla kansalaisten kannalta järkevää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti