Tämän päivän Länsi-Savossa kerrotaan, kuinka Merenkulkulaitos on valmis investoimaan sisävesiväylästöön. Asiaan liittyy myös EU-komission osittain rahoittama sisävesiliikenteen kehittämiskeskus.
Parusteluina erilliselle keskukselle ja vesiliikenteen kehittämiselle sen avulla on yksinkertaisesti se, että raskasta kuljetusta tulisi saada siirrettyä enemmän vesiteille kuormittamasta maantie- ja rataverkostoa. Järkevää siis.
Viime viikolla maakuntahallituksen kokouksessa asiasta keskusteltiin ja keskuksen sijoituspaikka jäi vielä avoimeksi. Tietenkin keskus tulisi sijoittaa mahdollisimman toimivaan paikkaan, esimerkiksi maakuntaliiton toimipisteen läheisyyteen tänne järvien keskelle. Toivottavasti tästä asiasta ei saada aikaiseksi Mikkeli-Savonlinna -välistä kiistaa, sillä keskukselle on ottajia toisissakin maakunnissa.
Tämänkin asian käsittely jatkuu maanantaina ja tiistaina Itä-Suomen maakuntahallitusten ja kansanedustajien "huippukokouksessa" Nilsiän Tahkovuorella. Tarkoituksena on keskustella Itä-Suomea yhdistävistä edunvalvonta-asioista ja samalla saada kansanedustajia evästettyä.
Jostain käsittämättömästä syystä tilaisuus on vaan ajoitettu samoille päiville, kuin hallituspuolueiden kesäkokoukset, joten evästykset kohdentuvat pääasiassa opposition kansanedustajille. No, oppositio tulee varmasti asioista hallituspuolueiden edustajille asioista kertomaan, mutta ehkä ASIOIDEN etenemisen kannalta olisi ollut järkevää saada kaikki osapuolet yhtäaikaa paikalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti