sunnuntaina, maaliskuuta 11, 2007

Vanhuus ja viisaus

Tänään on ollut varsin erikoinen päivä. Päätin jo ajat sitten, että tälle sunnuntaille en varaa mitään menoja. Niitä on tähän asti ollutkin varsin runsaasti, mutta tänään oli akkujen latauspäivä. Eilen perheemme miehet yllättivätkin minut täydellisesti, kun vihdoin 20.30 jälkeen kotiuduin vaalikiertueelta. Lähes koko huusholli oli siivottu ja tällä kertaa ihan pyytämättä tai käskemättä. Kiva oli tulla siistiin kotiin!

Olen tänään taas vanhentunut. Syntymäpäivääni on juhlittu pitkin päivää eri tavoin. Aamun juhlallisuuksien jälkeen olen ulkoillut, käynyt uimassa ja saunassa sekä nauttinut toisten valmisteleman herkullisen aterian. Sain myös oikein luvan kanssa lojua sohvalla kirjan kanssa. Rentouttava ja kiva päivä kaiken kaikkiaan ja antaa voimia ensi viikon loppukiriin.

Ehdin toki mietiskellä tätä vanhenemisen problematiikkaa. Kauhistuin, kun älysin, että olen nyt tasan 20 vuotta ollut täysi-ikäinen, minulla on siis ollut ajokorttikin jo 20 vuotta ja tuntuu siltä, kuin vasta olisin juhlinut 18-vuotissyntymäpäivääni ja ajokorttia. Hui kauhistus.

Oikeasti olen kyllä tyytyväinen tähän ikään. Olen saanut elää vauhdikasta ja täynnä kokemuksia olevaa elämää ja niin hyviä kuin huonojakin päiviä on matkan varrelle mahtunut. Moni hyvä ystävä on kulkenut mukana lapsuudesta alkaen (tänään ovat kiitettävästi tekstareilla muistaneet, kiitos!) ja uusia hyviä ystäviä on tullut joka käänteessä.

Viimeisen vuoden aikana olen tietyllä tavalla viisastunut paljon. Se varmaankin liittyy tähän ikään. Olen kuullut muidenkin juuri näinä vuosina pohtivan paljon elämän syvimpiä kysymyksiä ja miettivänsä oman elämänsä tulevaisuutta. Niin minäkin olen tehnyt. Olen myös joutunut pettymään ja saanut huomata joidenkin ihmisten raadollisuudenkin. Nämä tuntuvat tietenkin pahalta, mutta kuuluvat elämään ja ovat varmasti tämänkin vuoden aikana paitsi viisastaneet niin myös vanhentaneet taikka ainakin kasvattaneet minua.

Tällaiset pohdiskelut jäävät nyt taas vuodeksi taka-alalle. Huomenna alkaa vaalikamppailun viimeinen viikko ja se onkin täynnä ohjelmaa aivan loppuun asti. Vaalivalvojaisia ja kiitoskahvejakin on jo suunniteltu, joten seuratkaa ilmoittelua. Ennakkoäänestys on mahdollista vielä maanantaina ja tiistaina, joten käykää uurnilla!

Ei kommentteja: