perjantaina, lokakuuta 16, 2009

Ihmettelyä

Viikko sitten laitoin meidän maakuntalehteen Länsi-Savoon mielipidekirjoitukseni koskien Yle-veroa eli mediamaksua. Olen tottunut odottelemaan julkaisua useita päiviä, sillä lehden yleisönosastopalsta ei ole kovin suuri ja ihmiset ovat aktiivisia kirjoittelemaan.

Joskus on käynyt myös niin, että olen sählännyt lähettämisen kanssa, jolloin juttu ei koskaan ole mennyt edes perille. Siitä viisastuneena olen ottanut tavaksi soittaa vastaavalle toimittajalle ja tiedustella, että onhan teksti perillä ja että milloin mahdetaan julkaista.

Näin soitin taas tämän viikon keskiviikkona. Järkyttyneenä kuuntelin toimittajan vastausta, että juttua ei aiotakaan julkaista! Ihmettelin ja äimistelin, sillä mieleeni ei ole koskaan edes tullut se vaihtoehto, että kansanedustajien tekstejä ei kaikkia julkaistaisikaan. Siihen olen toki oppinut, että tiedotteita ei julkaista kuin valikoiden, mutta että mielipidekirjoituksia ei automaattisesti julkaista, oli minulle uutta.

Perusteluna oli se, että asia ei ole enää oikein ajankohtainen ja että kirjoituksessani ei ollut mitään uutta. Olen eri mieltä. Tälläkin viikolla on lehdessä ollut useita mediamaksuun liittyviä yleisönosastokirjoituksia ja toisaalta, meille edustajille kaikille tulee kymmeniä sähköposteja päivässä liittyen tähän aiheeseen.

Äimisteltyäni asiaa hetken, jouduin tietenkin antamaan asiassa periksi. Lehtihän tekee juuri niinkuin parhaaksi näkee. Toimittajan epäilys siitä, että olisin "riemastunut" asian saamasta käänteestä, oli liioiteltu. Lohdutin häntä ja sanoin, että reaktioni oli ainoastaan kymmenesosa siitä, minkälainen hirmu voin olla oikeasti riemastuessani.

Laitan tekstin nyt kuitenkin kotisivulle muiden mielipidekirjoitusten jatkeeksi ja palautetta siitäkin voi antaa, niinkuin kaikista muistakin teksteistä ja ajatuksista.

Ei kommentteja: