perjantaina, lokakuuta 09, 2009

Raivona

Eilen illalla kämpillä, kun olin muutenkin pahalla päällä, raivostuin. Toivottavasti naapurit eivät kuulleet kiroamistani. Sähköpostiin oli näet tullut viesti, jossa kehotettiin avaamaan linkki. Viestin lähettäjän nimi vaikutti jotenkin tutulta, joten poikkeuksellisesti avasin linkin.

Jouduin jonnekin Aamulehden verkkosivuille, jossa asianomainen henkilö (Marja-Liisa Lempinen tms.) hyvin inhottavaan tyyliin reposteli meidän kansanedustajien hänen kirjeeseensä lähettämiään vastauksia.

Saamme jokainen päivittäin useita satoja sähköposteja, joista osa on tavallisilta kansalaisilta, jotka haluavat tietää mielipiteemme tai haluavat kysyä muuten vaan jotakin. Itse olen pyrkinyt vastaamaan kaikille asiallisille ja nimellisille. Vastauksien kirjoittaminen ei käy käden käänteessä, vaan vaatii jokapäiväisen rutiinityön lisäksi aina oman pysähtymisensä.

Suurin osa kansalaiskirjeen lähettäneistä on aivan tosissaan ja arvostavat sitä, että kirjeeseen vastataan edes lyhyesti. Itse olen halunnut palvella tälläkin tavalla. Olen aivan raivoissani edelleenkin siitä, että meidän työtämme ei tässäkään muodossa arvosteta ja että meidän kustannuksella tehdään asiallisissa yhteyksissä törkeällä tavalla pilaa.

Pahoillani olen siitä, että tällainen tarkoitushakuinen ihmisten nolaaminen on nyt ulottunut myös meihin asiakaspalvelijoihin. Itse aion jatkaa kirjeisiin vastaamista, mutta tiedän, että jotkut kollegat jättävät sen vähänkin tästäedes tekemättä. Tämäkö on sitä arvokasta ja avointa tiedonvälitystä ruokkivaa toimintaa?

Ei kommentteja: