Viime viikkoinen Italian-matka onnistui hyvin. Myös sää suosi meitä. Aurinko paistoi keväisesti ja me turistit tarkenimme hyvin vähemmilläkin vaatteilla, mutta paikalliset olivat vielä toppatakeissaan.
Muutaman vierailupäivän aikana tutustuimme pohjoisitaliassa sijaitsevaan Trentinon maakuntaan ja sen koulujärjestelmiin. Esittelyjen pohjalta saimme kuulla, että maissamme on monet asiat järjestetty hyvin samankaltaisesti, mutta erojakin löytyi.
Trentinossa (ja Italiassa yleensäkin) lapset aloittavat koulun paljon meitä aikaisemmin, mutta varsinainen koulumainen opiskelu alkaa kuitenkin samoihin aikoihin. Hallinnollisesti päivähoito ja opetus ovat samassa ja tästähän meilläkin on ollut suunnitelmia esiopetuksen osalta.
Esimerkkikoulumme oli oikea malliesimerkki. Hienosti saneerattu vanha nunnien ylläpitämä tyttökoulu, joka tällä hetkellä toimii yläkoulun ja lukion yhdistelmänä erikoistuneena luonnontieteisiin. Upeissa maisemissa vuorten ympäröiminä olivat opiskelun puitteet kohdallaan.
Tähän erikoiskouluun pääsevät kaikki halukkaat nuoret, karsiutuminen tapahtuu sitten opintojen edistyessä. Eli tarpeeksi motivoituneet oppilaat kyllä pärjäävät ja ne vähemmän motivoituneet, putoavat pois. Ei hullumpi systeemi siis.
Olimme poikkeuksellisen vauraalla seudulla ja sen kyllä huomasi joka paikassa. Koulun puitteet kaikkine kasvipuistoineen ja tähtitorneineen olivat suurella taidolla ja rahalla toteutettuja. Isäntämme kertoivatkin alueen työttömyyslukujen olevan tosi alhaiset, noin 3 prosentin luokkaa. Niitä ongelmia, joita muualla Italiassa olen nähnyt, ei tuolla alueella ollut nähtävissä.
Haasteena isäntämme pitivät sitä, kuinka maahanmuuttajien koulutus voidaan tulevaisuudessa järjestää. Samassa koulussa saattaa olla 20 eri maasta tulleita lapsia, jolloin opetuksessa on otettava huomioon kaikkien tarpeet ihan eri tavalla. Maahanmuuttajia pohjoisitaliaan tulee erityisesti Itä-Euroopan maista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti