Ihmiset kysyvät paljon sitä, mitä niissä niin kovin salaisissa valiokunnissa oikein tehdään. Olen yrittänyt parhaani mukaan vastailla, vaikkakaan se ei niin kauhean mielenkiintoiselta aina kuulostakaan.
Suurimmalla osalla meistä on kaksi valiokuntaa, aamulla ja iltapäivällä. Itselläni ympäristövaliokunta (ymv.) kokoontuu aamuisin ja sivistysvaliokunta (siv.) puoliltapäivin. Valiokunnan kokouksessa käsitellään etupäässä hallituksen tekemiä esityksia aina sektoreittain eli opetusministerin toimialaan kuuluvat asiat tulevat mutkan kautta sivistysvaliokuntaan jne.
Valiokunta saa kutsua kuhunkin asiaan kuultavaksi asiantuntijoita, joilta kuullaan alustuksia ja heille on mahdollisuus esittää kysymyksiä. Näiden kuulemisien perusteella valiokunta tekee aikanaan asiasta joko lausunnon tai mietinnön eteenpäin meneväksi.
Näillä lausunnoilla ja mietinnöillä on merkitystä. Esimerkiksi uutta nuorisolakia on valmisteltu juuri sivistysvaliokunnan pari vuotta sitten antaman lausunnon mukaisesti. Lausunnossa sivi "kehoitti" ministeriötä tarttumaan nuorison leijumiseen vain jossakin ilman koulutus- tai työpaikkaa. Lakiesitys on parhaillaan valiokunnan käsiteltävänä.
Tänään kuulin, että joku toimittaja oli ollut kiinnostunut meidän eilisestä ymv:n kokouksesta. "Onko totta, että teillä on kokouksessa luettu mietintöä ääneen 1 h ja 45 min?" Totta totisesti on. Valiokuntaneuvokset joutuvat lukemaan ääneen jokaisen valiokunnan laatiman lausunnon tai mietinnön ja porukat kuuntelevat.
Eilinen Itämeri-selonteon mietintömme on 67 sivua pitkä, joten sen lukeminen vaatii aikaa. Tämän lukemisen jälkeen jokainen perehtyy siihen tahoillaan ja sen jälkeen mietinnöstä käydään keskustelu (ensi tiistaina), jonka jälkeen mietintö hyväksytään sen lopullisessa muodossaan. Selonteko on sisällöltään merkittävä ja niin myös mietintömme. Toivottavasti se kiinnostaa mediaa muutenkin kuin vain tämän talon vanhakantaisen käytännön aiheuttaman omituisuuden vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti