sunnuntai, syyskuuta 19, 2010

Mainostoimistoista puoluetoimistoihin

Tänään käydään Ruotsissa vaalit. Galluppien mukaan tilanne voi olla niin tai näin. Illalla olemme sitten viisaampia. Ruotsin tulosta halutaan toki peilata sitten meillekin ja menneiden valossa, tietty yhtäläisyyttä vaalituloksilla usein onkin ollut.

Suomessa meidän kolmen suuren puolueen kannatusluvut ovat varsin tasoissa. Kahden prosentin marginaali suuntaan jos toiseenkin voi kääntyä vielä ennen huhtikuun vaaleja moneen kertaan. Perussuomalaisten slougan-politiikka näyttää purevan joihinkin. Vaalikeskustelujen myötä joutuvat Persutkin ottamaan varsinaisiin asioihin kantaa.

Kokoomus sai viime vaaleissa monta lisäpaikkaa ja useimmat näistä olivat juuri niitä vaalipiirien viimeisiä läpimenijöitä. Niin meillä Etelä-Savossakin. Viimeksi Kokoomus oli vaaliliitossa Persujen ja Kristillisten kanssa, josta ainakin Persut ovat vetäneet johtopäätöksen, että he eivät toista kertaa kokoomuslaista auta läpi. Onkin aika vaikea kuvitella, että sama ihminen olisi halunnut antaa äänensä Timo Hirvoselle (persu) ja Lenita Toivakalle (kok.).

Tämä problematiikka on havaittu myös Kokoomuksen puoluetoimistossa ja he ovat päätyneet panostamaan erityisesti maan eri vaalipiirien viimeisiin kokoomuslaisiin läpimenijöihin. Puoluesihteeri Taru Tujunen on tämän julkisesti myös ääneen sanonut ja se on ollut huomattavissa, kun eri maakuntalehtiä lukee.

Kansalaiset saavat Suomessakin ratkaista asian sitten ihan itse ensi huhtikuussa. Kun puolueet alkavat julkistaa vaaliohjelmiaan, olisi suotavaa, että niistä tehtäisi niin selkeitä ja avoimia, että jokainen äänioikeutettu tietäisi varmasti, mitä hänen äänellään oikein tullaan tekemään. Viime kierroksella moni Kokoomusta äänestänyt on joutunut jälkikäteen myöntämään sen, että tuli harhautetuksi uskomalla mainostoimiston mielikuviin. Enempi siis paluuta mainostoimistoista puoluetoimistoihin, pliis.

Ei kommentteja: