Olin torstai-iltana vieraana Etelä-Savon Opettajien syyskokouksessa Savonlinnassa. Keskustelimme muun muassa vireillä olevasta tuntijako-uudistuksesta. Tuntijaolla siis tarkoitetaan sitä järjestelmää, jolla määritellään kouluissa annettavan opetuksen määrä eri oppiaineissa.
Jokainen opettaja on sitä mieltä, että juuri omaa ainetta tulisi olla enemmänkin tai ainakaan sitä ei missään nimessä voi vähentää. Tuntijako herättää siis aina tunteita. Joskus männä vuosina tehtiin muutoksia, joilla taito-ja taideaineita vähennettiin. Uudistus ei ole osoittautunut kovin hyväksi. Nyt ilmeisesti mietitään niiden ja valinnaisuuksien lisäämistä.
Tuntijakoa miettimässä on ollut jo parin vuoden ajan ryhmä, johon myös ainakin suurista eduskuntapuolueista on otettu edustus. Tietoa ryhmän saavutuksista on ollut vaikea saada, ilmeisesti varsin alkuvaiheessa vielä ollaan. Lopputulos tulee ulos ennen Vappua ensi vuonna.
Asia ei tule eduskunnan viralliseen käsittelyyn, mutta mielestäni olisi perusteltua sivistysvaliokunnan saada kuulla asiasta ja myöskin lausua siitä sanansa. Tällä uudistuksella näet linjataan pitkälti tulevaisuuteen lasten oppimisen viitekehykset ja valiokunnan vastatessa muutoinkin koulutuksen asioista, ei sitä ole mielekästä tässäkään asiassa sivuuttaa.
Savonlinnan Paviljongissa tuli muutama oikein hyvä näkökulma liittyen eri aineiden ns. tarpeellisuuteen ja siihen, kuinka esim. luokanopettajien koulutuksessa tulisi enemmän painottaa eri aineiden (kuten hissa ja ussa) opiskelua ja niiden opettamista. Nykyisellä järjestelmällä luokanopettajien osaaminen eri aineisiin ja niiden opettamiseen jää pitkälti oman kiinnostuksen ja jaksamisen varaan, kun opiskeluun niitä sisällytetään niin kovin vähän.
Ei siis ole ihme, että monen alakoululaisen lempi-inhokkina on juuri uskonto, kun opettajan omakaan kiinnostus tai osaaminen ei välttämättä ole korkeinta mahdollista tasoa. Oppiaineena myös ussasta voidaan saada mielenkiintoinen ja sen opettamisen oppimiseen tulisi opettajankoulutuksessa satsata nykyistä enemmän. Eri asia on sitten se, kuinka tullaan tuntijaossa linjaamaan ns. tunnustuksellisen uskonnon opettaminen kaiken kaikkiaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti