perjantaina, huhtikuuta 30, 2010

Kadonneen lakin metsästys

Olen onnistunut hävittämään ylioppilaslakkini. Yli kahdenkymmenen vuoden ajan olen pitänyt sitä vappuna ylpeänä päässä. En ylpeile suinkaan keskinkertaisesta opintomenestyksestäni tai siitä, että pitäisin itseäni jotenkin parempana kuin niitä, joilla lakkia ei ole.

Olen ollut ylpeä siitä suomalaisesta koulutusjärjestelmästä, joka on mahdollistanut jo usean vuosikymmenen ajan kaikille halukkaille, varallisuudesta riippumatta käydä koulua ja kirjoittaa ylioppilaaksi. Tämä kehitys ei ole ollut sattumaa ja sitä ei olisi tapahtunut ellei meitä sosialidemokraatteja olisi ollut asioita hoitamassa.

Näinä päivinä elämme kauhunsekaisia aikoja myös koulutuspolitiikan saralla. Jatkuvasti nousee jostakin pintaan ajatus siitä, että yliopisto-ja korkeakouluopinnot laitetaan maksulliseksi. Yhtä uutterasti väitetään, että näin ei oltaisi tekemässä. Ei savua ilman tulta ja toisekseen, lukukausimaksut ovat täysin linjassa nykyhallituksen kovien arvojen ja muunkin maksupolitiikan kanssa. Avaamalla maksullisuuden yliopistoihin, saamme varustautua maksujen ulottamiseen myös muille kouluasteille. Meitä demareita tarvitaan edelleen!

Nyt näyttää siltä, että joudun olemaan huomenna ilman ylioppilaslakkia. Olen sosialidemokraattien vappujuhlassa juhlapuhujana Mikkelin Kirkkopuistossa klo 10 ja Kangasniemen työväentalolla klo 13. Otavassa käyn järjestöjen yhteisessä vapputapahtumassa klo 14.30. Tervetuloa kuulolle ! Aamulla käyn viemässä ruusun isäni haudalle; olen huomannut, että edesmenneen kaipuu on kovimmillaan juuri näin Vappuna työväenlaulujen ja yhteisten muistojen aktivoimana.

Ei kommentteja: