Parin vuoden ajan on valtion aluehallintoa laitettu uuteen uskoon. Projekti alkoi laatikkoleikillä, jossa allut ja ellut pitivät sisällään eri valtion toimintoja. Nyttemmin hässäkkä on pyöritetty sellaiseen muotoon, että puhumme aveista ja elyistä.
Eduskunnassa asiasta joutuu tekemään mietinnön hallintovaliokunta, jolle yhteensä seitsemän muuta valiokuntaa antaa lausuntonsa. Aikataulu on hurja; vielä viime viikolla kuulimme asiantuntijoita, lausunnot on oltava valmiit 25.9. Koko uudistus on tarkoitus laittaa käyntiin ensi vuonna.
Tehtävien uudelleen jakamiselle on varmasti perusteita. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että vauhti on valmistelussa ollut liian kova. Kellään ei taida olla ihan varmaa käsitystä siitä, miten olisi järkevintä edetä. Molemmissa omissa valiokunnissamme (ympäristö ja sivistys) olemme törmänneet ilmeisiin epäkohtiin suunnitelmissa, mutta näitä hallituksen esityksiähän on tunnetusti vaikea muuttaa.
Käytäväkeskusteluissa kollegat ovat enempi tai vähempi pyörällä päästään kuvioista. Alueet ovat erilaisia ja maantieteelliset etäisyydet tulisi ottaa paremmin huomioon, kun virastojen toimipaikkoja sompaillaan. Tehtäväjako maakuntien liittojen ja lääninhallitusten kesken ei vaikuta ihan selkeältä sekään.
Suurimpana ongelmana tuntuu olevan kiire. Oma teoriani kiireiselle valmistelulle on se, että hässäkkä halutaan täytäntöön hyvissä ajoin ennen seuraavia vaaleja, jotta kiistatta ongelmalliset kohdat saataisiin ihmisiltä unohtumaan ja toisaalta, että tuottavuuusohjelman mukaiset henkilöstövähennykset saataisiin kirjattua tälle hallituskaudelle. Toivoa sopii, että tällä uudistuksella ei etäännytettäisi kansalaisia viranomaisista, niinkuin joskus on uudistuksilla tehty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti